AEPS Transaction Failed Complaint Form
In India, the kiosks providing AEPS services have already reached every village and crores of rupees are transacted every day by AEPS Services. The entire online system of banks is based on a server system. Whenever the server receives more requests than possibilities, the chances of the server being down are high.
In such a situation, if a retailer withdraws cash from a customer’s account, the money can be deducted from the customer’s bank account and may not be deposited in the retailer’s wallet, in this case retailer can raise dispute against failed transaction.
Refund in 72 hours
सामान्यतः AEPS के उपयोग से पैसे फंसने की संभावनाएं बहुत कम होती है, लेकिन फिर भी तकनिकी कारणों से आधार के माध्यम से पैसा निकालने पर अगर रकम ग्राहक के खाते से कट जाता है और सेवाप्रदाता के वॉलेट में नहीं पहुँचता है, तो वह रक्कम ग्राहक के खाते में ही 72 घंटे में रिफंड हो जाता है।
इस प्रकार के ट्रांसक्शन के लिए सेवाप्रदाता/रिटेलर की जिम्मेदारी नहीं होती। पैसा कटने की दशा में बैंक पासबुक का फोटोकॉपी और RRN नंबर लेकर सम्बंधित बैंक मैनेजर से शिकायत ग्राहक को खुद करना पड़ता है।
गांव/देहात में पढ़े-लिखे लोग कम होने के वजह से, वे खुद कंप्लेंट नहीं कर पाते। ऐसे हालात में रिटेलर अपने ग्राहकों को सहायता कर सकते है।
AEPS Complaint Number
In particular, there is no dedicated helpline number to solve any AEPS related problem. If there is any obstacle in using AEPS, then you can directly file a complaint with the help of RRN number in the bank.
What is RRN Number?
- The full form of RRN is Receiver Registration Number.
- It is a 12-digit number that helps record transactions and uniquely identify transactions.
- The RRN number is a unique number.
- This is a type of transaction tracking number, using an RRN one can determine whether a transaction is successful or not.
AEPS Complaint Form
बैंक में कंप्लेंट करने के लिए फॉर्म मिलता है, लेकिन बैंक मैनेजर कंप्लेंट लेने से इंकार कर देते है और फॉर्म भी नहीं देते, इसके विपरीत ग्राहक के पैसे जहां से कटे है, वही जाने को कहते है। यह मैनेजर या कोई भी बैंक अधिकारी का उचित निर्णय नहीं है।
वास्तव में जो पैसे निकासी करते वक्त कटते है, वह बैंक के एक पूल अकाउंट में जमा रहते है। तब बैंक मैनेजर को कंप्लेंट लेना अनिवार्य है, लेकिन ऐसा बहुत काम ही होता है।
बैंक में कंप्लेंट करने के लिए हमने एक फॉर्म बनाया है, डाउनलोड करने के लिए निचे दिए गए लिंक पर क्लिक करें।
AEPS Transaction Failed – AEPS Complaint Form Download (MS Word File) : Click Here
AEPS Transaction Failed – AEPS Complaint Form Download (MS Word File) [Specimen] : Click Here
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Here is the list of CMS portals of banks
Customers can file a complaint through online method. We have listed some banks with website links –
- State Bank Of India : https://cms.onlinesbi.com/CMS/
- Allahabad Bank – https://www.allbankcare.in/alb1/APPS/cgrc/frm_cust_comp.aspx
- Allahabad UP Gramin Bank – https://allahabadgraminbank.in/complaint.php
- Band Of Baroda – https://bobcrm.bankofbaroda.co.in/onlinecomplaint
- Union Bank Of india – https://icmt.unionbankofindia.co.in/icmt/LodgeComplaint.aspx
- Canara Bank – https://canarabank.net.in/cpgrs/(S(5t5dfj0ayb4u1pnnvdzv1tdq))/login.aspx
- Punjab National Bank – https://www.pnbindia.in/CCSRMSForm.aspx
- Aryavart Gramin Bank – http://www.aryavart-rrb.com/complaints.php
- Baroda UP Gramin Bank – https://www.barodagraminbank.com/complaint.php
- Indian Bank – https://apps.indianbank.in/spgrs/
- Uttar Bihar Gramin Bank – http://www.ubgb.in/customer_grievances.aspx
- IDBI Bank – https://crmsonline.idbibank.com/Online_Complaint.aspx
- Bank of Maharashtra : https://www.bankofmaharashtra.in/pgrs/default
- Axis Bank : https://www.axisbank.com/contact-us/grievance-redressal/retail-banking-grievance-redressal
- Dena Bank : https://crm.denabank.co.in/CustomerComplaint/
- Bank Of India : https://www.bankofindia.co.in/forms/Grievance